Een goede aanvulling

Als je sport verbruik je door de inspanning niet alleen meer zuurstof, maar ook meer energie. Je hebt dus meer voeding nodig en daarmee samenhangend meer vitaminen en mineralen.

Snelmenu
Gevarieerd eten

Supplementen kopen voor extra ondersteuning

Wanneer je intensief sport, verbrand je ook veel energie. Dan is het goed om er extra op te letten dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt uit de voeding.

Lukt het niet altijd om gezond en gevarieerd te eten of wil je je lichaam extra ondersteuning bieden? Dan kun je kiezen voor supplementen.

Vitamine C heeft geen effect op je sportprestatie. Wel speelt vitamine C een belangrijke rol in het immuunsysteem. Dagelijks 200 – 1000 mg vitamine C innemen kan daarbij helpen. Deze extra hoeveelheid kan je via voeding binnenkrijgen, bijvoorbeeld door extra fruit en groente te eten. In een rauwe rode paprika zit bijvoorbeeld 190 mg vitamine C per 100 gram: dat is meer dan in een sinaasappel (50 mg per 100 gram). Een supplement kan ook.

De ADH van vitamine C zit rond de 75 mg per dag voor volwassenen. Meer dan 1000 mg vitamine C per dag heeft geen zin. Sterker nog, dit kan een averechts effect hebben en er voor zorgen dat je minder profijt hebt van je training. Teveel vitamine C heeft namelijk een negatief effect op bepaalde stoffen in je lichaam die betrokken zijn bij spieropbouw.

Je hart is een bijzonder orgaan. Het werkt nauw samen met bloedvaten die ervoor zorgen dat alle organen worden voorzien van zuurstof en belangrijke voedingsstoffen. Bij inspanning hebben je spieren extra zuurstof en voedingsstoffen nodig. Door harder te gaan kloppen, zorgt het hart ervoor dat de spieren voldoende zuurstof en voedingsstoffen krijgen.

De omega 3 vetzuren EPA en DHA ondersteunen je hart. Vanaf 250 mg per dag leveren deze vetzuren een positieve bijdrage aan de normale werking van het hart, wat de sportprestaties ten goede komt.

Magnesium speelt een rol in de stofwisseling van koolhydraten, eiwitten en vetten om energie te verkrijgen. Daarnaast ondersteunt het ook de aanmaak van cellen en weefsels en helpt bij het opbouwen van lichaamseiwit. Zo speelt dit mineraal een belangrijke rol bij het behouden van soepele en sterke spieren. Magnesium is een tegenhanger van calcium en werkt spierontspannend. De verhouding tussen calcium en magnesium in het lichaam is daarom erg belangrijk.

Het is tevens een belangrijk mineraal voor de werking van het zenuwstelsel en de hersenen. Sporters hebben een verhoogde magnesiumbehoefte van 10-20%. De spieren vragen door verhoogde inspanning namelijk om extra magnesium en door transpiratie verlaat een gedeelte van de geconsumeerde magnesium het lichaam voor opname. Hierdoor is het verstandig om als sporter dagelijks een magnesiumsupplement te slikken.

Vitamine D is goed voor de spieren, omdat het helpt om je spieren sterk en soepel te houden. Ook zorgt het voor een goede weerstand, draagt het bij aan het proces van celvernieuwing en verhoogt het de calciumopname in de botten. Een goede ondersteuning voor de sporter dus!

Meer voeding

Juiste sportvoeding kopen voor optimale energie én snel herstel.
Upvit

Sportvoeding kopen: houd je energie op peil

Sportvoeding is een waardevolle aanvulling en toegevoegde waarde zijn om je sportprestatie tot een hoger niveau te brengen. Train met de sportvoeding die je wilt gebruiken tijdens je sportieve doel en zorg dat je op zoek gaat naar een juiste balans.

Lees meer »
Schijf van vijf > Tips om gezond te eten!
Upvit

Schijf van vijf: zorg goed voor jezelf

Gezond eten is best een uitdaging. Voor iedereen. Grote veranderingen hou je moeilijk vol, zet daarom kleine stapjes richting de Schijf van Vijf. Wanneer de basisvoeding in orde is, heb je een goede basis gelegd voor optimale sportprestaties.

Lees meer »

Geef een reactie