Direct je energie terug

Voor het aanvullen van vocht, koolhydraten en mineralen kan de juiste sportdrank helpen. Je kan hierbij kiezen voor bruistabletten of poeder om in samenwerking met water de sportdrank aan te maken.

Snelmenu

Voor iedereen die optimale energie wil

Advies sportdrank kopen

Sportdranken kunnen worden onderverdeeld in hypotone, isotone en hypertone dranken. In deze dranken zitten suikers en zouten. Daardoor leveren ze energie. Hypotone en isotone dranken worden sneller in het bloed opgenomen dan hypertone dranken.

Als je een uur sport, is water prima als dorstlesser en om het vochttekort aan te vullen. Ga je intensief sporten of is het warm, dan kan je lichaam voordeel hebben bij een sportdrank.

Vocht nodig om te sporten
Naast energie heb je vocht nodig. Als je lichaam een tekort heeft aan vocht, heeft dit negatieve gevolgen voor je sportprestatie. Tijdens een lange, intensieve training of wedstrijd kun je veel vocht verliezen door zweten. Bij grote inspanning en bij hogere temperaturen kan dit oplopen tot 1 tot 2 liter per uur. Voldoende drinken voor, tijdens en na het sporten is dus van groot belang. Met water kun je dat vocht weer aanvullen.

Advies is om ieder kwartier zo’n 125-250 ml te drinken. Drink dus niet enkel wanneer je dorst hebt, want dan ben je eigenlijk al te laat! Heb je een pittige tocht of wedstrijd op de planning staan? Drink dan ook vooraf voldoende, minimaal 500 ml. Via de kleur van je urine kun je controleren of je voldoende hebt gedronken.

Energie nodig om te sporten
Om te sporten heb je energie nodig. Die haal je uit eten. Eet je volgens de Schijf van Vijf dan hebben de meeste mensen automatisch voldoende energie om te sporten. Als je langdurig intensief sport, dat wil zeggen langer dan een uur en je gaat erg zweten, verbrand je veel energie en raakt je energievoorraad snel uitgeput.

Koolhydraten
Om ervoor te zorgen dat je je energie op peil houdt tijdens bijvoorbeeld een langdurige training of wedstrijd, moet je tussendoor koolhydraten binnen krijgen. Dit kan gewoon met bijvoorbeeld brood of fruit. Maar als dat niet lukt of je bent niet in de gelegenheid zoiets handig te eten, bijvoorbeeld omdat je op de fiets zit, kan sportdrank, -repen of -gels handig zijn.

Een hypotone sportdrank bevat minder deeltjes dan het lichaamsvocht. Hierdoor kan de hypotone sportdrank zeer snel de maag verlaten. Hypotone sportdranken zijn vooral zeer geschikt om voor en gedurende de training te gebruiken als dorstlesser. 

  • Bevat minder dan 0-4 gram koolhydraten per 100 ml drank
  • Ideaal voor inspanningen van maximum 1 tot 1,5 uur
  • Korte sessies waarbij je zweet maar geen extra energie nodig hebt

De voordelen van een Isotone Sportdrink
Isotone Sportdranken kunnen snel en gemakkelijk door het lichaam worden opgenomen. Een Isotone Sportdrink heeft ook een hogere dichtheid waardoor het meer voedingsstoffen levert dan een hypotone sportdrank.

  • Bevat tussen 4 en 8 gram koolhydraten per 100 ml drank
  • Bevat naast vocht en mineralen ook energie (koolhydraten)

De voordelen van een hypertone sportdrank
De hypertone sportdrank is vooral zeer geschikt om de koolhydraatvoorraden aan te vullen. Je kunt dus het beste een hypertone drank nemen na de training om de energievoorraden te herstellen. 

  • Bevat méér dan 8-16 gram koolhydraten per 100 ml drank
  • Leveren veel calorieën en suikers
  • Te gebruik om je koolhydraatreserves aan te vullen na een intensieve inspanning

Video reviews sportdrank

BYE! Isotonic Sportdrink

3 Tips voor optimale energie

Voor optimale energie en snel herstel

Om prestatieverlies te voorkomen is het belangrijk dat je tijdens het sporten niet alleen het vocht aanvult, maar ook koolhydraten en mineralen.

Om te sporten heb je energie nodig. Als je langer dan een uur sport, verbrand je meer koolhydraten en raakt je energievoorraad sneller uitgeput.

Het is dus slim om sportdrank te nemen tijdens langdurige trainingen of wedstrijden. Door het aanvullen van mineralen voorkom je kramp en hierdoor worden de koolhydraten beter in het lichaam opgenomen.

Hoeveel je moet drinken tijdens het sporten, hangt af van verschillende omstandigheden: duur en intensiteit training, je lichaamsbouw en temperatuur. Het drinken van een sportdrank zorgt voor optimale prestaties en beter herstel. 

Vind jouw sportdrank

Het drinken van een sportdrank zorgt voor optimale prestaties en beter herstel. 

Meer sportvoeding tips

Supplementen als extra ondersteuning voor je sport!.
Upvit

Supplementen kopen: voor extra ondersteuning

Ben je sportief en beweeg je veel? Dan kunnen supplementen een goede aanvulling zijn op jouw gezonde eetpatroon. Zo is magnesium goed voor de werking van jouw spieren en draagt vitamine B12 bij aan fitheid. Supplementen voor een actieve leefstijl.

Lees meer »
Juiste sportvoeding kopen voor optimale energie én snel herstel.
Upvit

Sportvoeding kopen: houd je energie op peil

Sportvoeding is een waardevolle aanvulling en toegevoegde waarde zijn om je sportprestatie tot een hoger niveau te brengen. Train met de sportvoeding die je wilt gebruiken tijdens je sportieve doel en zorg dat je op zoek gaat naar een juiste balans.

Lees meer »

Geef een reactie