Hardlopen met een sporthorloge

Boek vooruitgang

Hardlopen met een sporthorloge

Wie hardloopt wil vooruitgang boeken. Je wil weten wat je doet en van daaruit een nieuw doel bereiken. Hardlopen met een sporthorloge is daarbij een onmisbaar hulpmiddel. 

"Slaap is belangrijk voor je herstel. Sommige sporthorloges kunnen een gedetailleerd overzicht geven van de tijd die je in lichte, REM- en diepe slaap doorbrengt.".

5 tips hardlopen met een sporthorloge

Een sporthorloge is een handige gadget om je trainingen op een leuke manier in kaart te brengen. Afstand en snelheid zijn al lang niet meer het enige dat je kunt meten met een horloge. Steeds vaker beschikken sporthorloges ook over de mogelijkheid om onder meer hartslag, slaapritme, calorieverbruik, pasfrequentie en grondcontacttijd bij te houden.

1. GPS

GPS behoort tegenwoordig toch wel tot een van de basisfuncties van een hardloophorloge. Naast de gelopen kilometers, wordt met behulp van gps ook je snelheid gemeten. Hierdoor kun je achteraf makkelijk het verloop van je training analyseren. Bij sommige horloges wordt GPS ingezet als navigatiemogelijkheid. Zo kun je met een trackback-functie de weg naar je startpunt terugvinden.

2. Hartslag

Ga je trainen voor een bepaald doel of puur voor je conditie? Die vraag is van belang bij de keuze voor hartslagmeting op je horloge. De meeste hardlopers doen dit aan de hand van een polsmeting. Er zijn ook horloges waarmee jouw hartslag te meten is via de borst. Deze meting is nauwkeuriger dan een polsmeting.

3. Snelheid

Doordat het sporthorloge je afstand bijhoudt kan deze ook je snelheid bepalen. Dit is voor eigenlijk alle sporten wel fijn om bij te houden, zeker wanneer je altijd bezig bent met het verbreken van je PR. In combinatie met je hartslagmeting kan je ook bepalen bij welke hartslag je moeite hebt je snelheid vol te houden. Dit helpt weer bij lange afstandstrainingen of het opbouwen van duurvermogen.

4. Slaapkwaliteit

Slaap is belangrijk voor je herstel. Sommige horloges kunnen een gedetailleerd overzicht geven van de tijd die je in lichte, REM- en diepe slaap doorbrengt. Het bijhouden van je slaapritme kan je waardevolle inzichten geven om de kwaliteit van je slaap te verhogen.

5. Training instellen

Een handige functie kan het vooraf programmeren van je trainingen zijn. Ben je van plan een intervaltraining te doen, maar heb je geen zin om continu je horloge in de gaten te houden? Door vooraf een training te programmeren zal het sporthorloge piepen of trillen zodra je volgende interval begint.

Pak je loopvoordeel

Scherpe aanbiedingen tot 40% korting

Veel gestelde vragen

Over hardlopen met een sporthorloge

Je hebt GPS nodig om je afgelegde afstand en de snelheid waar je dit in hebt gedaan, bij te houden. Zonder GPS zijn de afstanden en snelheid ook te meten maar minder nauwkeurig.

Bekijk en analyseer belangrijke hardloopgegevens met een cadanssensor, zoals jouw cadans (aantal stappen per minuut), staplengte, grondcontacttijd en balans, verticale oscillatie en verticale ratio. Door deze biomechanische metingen kunt je jouw hardloopvorm beter leren begrijpen.

Jan-Lammert

Jan-Lammert

Heb je nog vragen over hardlopen met een sporthorloge stel ze hieronder.

Hardlopen met een sporthorloge delen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Meer hardlooptips

Meer koopgidsen

Hardlopen op de loopband: doelgericht trainen
Upvit

Hardlopen op de loopband

Buiten of binnen hardlopen, daar dit nog best een verschil in. De manier hoe je op de loopband traint heeft invloed op je conditie en motivatie. Hardlopen op de loopband heeft veel mogelijkheden.

Lees meer »
Supplementen als extra ondersteuning voor je sport!.
Upvit

Supplementen kopen: voor extra ondersteuning

Ben je sportief en beweeg je veel? Dan kunnen supplementen een goede aanvulling zijn op jouw gezonde eetpatroon. Zo is magnesium goed voor de werking van jouw spieren en draagt vitamine B12 bij aan fitheid. Supplementen voor een actieve leefstijl.

Lees meer »

Geef een reactie