Hardlooptraining

Runcoach: goed voorbereid op pad

Doelgericht trainen

Hardlooptraining

Of je nu beginner bent of een ervaren hardloper, iedereen kan een persoonlijke coach gebruiken. Vind hier meer informatie over training en uitrusting. 

"Intervaltraining zorgt voor een betere conditie, maar is ook geschikt wanneer je wilt afvallen. Ben je aan het trainen voor een wedstrijd? Met intervaltraining zorg je ook dat je sneller gaat lopen".
Voor beginnen met hardlopen is het belangrijk om je doel te bepalen.

Runcheck

Met de gratis online Runcheck weet je binnen 5 minuten welk type hardloper je bent en voorkom je blessures met persoonlijke tips & advies.

Hardloopcoach

Persoonlijke hardloopbegeleiding is goed voor elke hardloper. Wellicht wil je beginnen met hardlopen of ben je al een marathonloper. Iedereen krijgt op een juiste wijze een geheel persoonlijke begeleiding. 

Met hartslagtraining weet je precies wat je moet weten.
Jan-Lammert

2.0 Vitaal Coach

Doe een inspanningstest bij 2.0 Vitaal om inzicht te krijgen in jouw conditie. Sport in de juiste hartslagen. Met hartslagtraining weet je precies wat je moet weten. Je optimaliseert je inspanningen en laat elke minuut van elke trainingssessie tellen.

Lees meer »

Zelf hardloopcoach

Ben je eigen hardloopcoach. Zo heeft iedere hardloper een eigen doel. Als beginner komen deze vaak overeen, je wilt aan een stuk 5 km kunnen hardlopen. Een ervaren loper wilt echter zijn PR continue verbeteren. Voor elk hardloopdoel kan jezelf verschillende trainingen in zetten. 

Hardloopschema's - Effectiever trainen
Upvit

Hardloopschema’s: effectiever trainen

Als je snel en gemakkelijk met hardlopen wilt beginnen, kies dan één van deze kant-en-klare hardloopschema’s (5 km, 10 km, halve marathon, marathon) – of probeer ze allemaal uit. Je krijgt dan een hardloopprogramma dat je meteen kunt gaan toepassen.

Lees meer »
Conditietesten: meten is weten
Upvit

Conditietesten: meten is weten

Een conditietest geeft inzicht in de fysieke en deels mentale fitheid van de sporter. Inzicht in jouw conditie voor jouw prestaties op peil te houden of te blijven verbeteren. Met deze conditietesten kom je erachter hoe fit je bent en wat je hartslagzones zijn.

Lees meer »

Hardloopdoelen

Het is al vaak bewezen dat een doel helpt om vol te houden, dat geldt ook voor hardlopen. Het houdt je scherp en gemotiveerd. Bijvoorbeeld 5 kilometer onafgebroken hardlopen of meedoen aan hardloopevenement.

Maak een vliegende start met de 5 km hardlopen,
Upvit

5 km hardlopen: maak een vliegende start

Met de 5 km hardlopen kan je veel kanten op. Voor beginners is het een mooi doel. Hoe trots ben je als je een aantal weken traint en die periode afsluit met je eerste 5 km! Ervaren atleten nemen regelmatig een 5 km in het trainingsschema op.

Lees meer »

Veel gestelde vragen

Over hardlooptraining

Met een warming-up maak je je lichaam klaar voor de inspanning die gaat komen. Je hartslag loopt langzaam op en je hart pompt harder. Hierdoor stroomt het bloed sneller door je bloedvaten en gaat zuurstof naar je spieren. Goed doorbloede spieren, met meer zuurstof, functioneren beter en zijn minder kwetsbaar voor blessures.

Je vetverbranding is het hoogst in hartslagzone 2. Dit is dus de hartslagzone waarin je traint als je wil afvallen. In tegenstelling tot wat velen denken, ligt het tempo voor vetverbranding niet hoog. Een addertje onder het gras is dat je wel minimaal 20-30 minuten moet trainen. In zone 2 train je binnen de 60 tot 70 procent van je maximale hartslag.

Gebruik een hardloopschema of dat nu een schema van een sportschool, hardloopwinkel of een app is; begin rustig. De meeste blessures ontstaan bij beginnende renners die te fanatiek aan de slag gaan. Rustig beginnen zorgt niet alleen voor het verminderen van het risico op blessures, maar ook dat je het lopen langer zult volhouden.

Natuurlijk is uithoudingsvermogen het belangrijkste onderdeel voor een hardloper. Toch moet ook het belang van krachttraining niet worden onderschat. Van krachttraining word je namelijk een betere hardloper. Niet alleen core stability training is belangrijk ter preventie van blessures. Ook krachttraining met gewichten kan een positief effect hebben op jouw hardloopprestaties. Hierbij kun je denken aan squats, lunges en andere beenversterkende oefeningen.

Het grote voordeel van hardloopschema’s is dat je gericht en efficiënt bezig bent met het boeken van progressie. Door te variëren in trainingen en voldoende rust in te bouwen, zorg je dat je lichaam zich snel aanpast en beter wordt. Train je zonder schema dan kan je nog steeds vooruitgaan, maar dit kan naarmate je langer loopt veel minder zijn, omdat de prikkels niet goed zijn of op het verkeerde moment toe worden gediend.

Bij hardloopschoenen kopen kun je dit opdelen in 2 categorieën opdelen: neutrale- en antipronatie schoenen. Het belangrijk als je gaat hardlopen dat je dit doet op schoenen uit de juiste categorie. Dat je de categorie kiest die bij jouw voet past..

Jan-Lammert

Jan-Lammert

Heb je nog vragen over Runcoach stel ze hieronder.

Hardlooptraining delen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Meer hardlooptips