Loop je eigen afstand

Het is van fundamenteel belang voor een prettige hardloopsessie passende hardloopschoenen te hebben. De juiste hardloopschoenen kopen is niet altijd eenvoudig, vooral niet als je net begint met de hardlopen. Het is van belang om te bepalen wat voor type hardloper je bent. 

Snelmenu
Welk type hardloper ben jij?

Advies hardloopschoenen kopen

Het is van belang om te weten bij hardloopschoenen kopen of je een recreatieve hardloper bent of dat je ook wedstrijden loopt. De maat en het gewicht van de schoen is belangrijk! Het type ondergrond waar je op gaat rennen moeten je schoenen op afgestemd zijn.

Bij hardloopschoenen kopen kun je dit opdelen in 2 categorieën opdelen: neutrale- en antipronatie schoenen. Het belangrijk als je gaat hardlopen dat je dit doet op schoenen uit de juiste categorie. Het verschilt per persoon wat de juiste categorie is. De manier waarop jij landt is bepalend. Er zijn 3 manieren van landen.

1. Neutrale pronatie (afwikkelen)
De voet landt op de buitenkant van de hiel en kantelt vervolgens naar binnen om de schok te dempen en het lichaamsgewicht op te vangen.

2. Overpronatie
De voet landt op de buitenkant van de hiel en kantelt vervolgens teveel naar binnen, waardoor er veel druk op de binnenkant van de voet komt te staan.

3. Onderpronatie
De voet landt op de buitenkant van de hiel en kantelt vervolgens niet of amper naar binnen, waardoor er relatief veel druk op de buitenkant van de voet komt te staan.

Neutraal of overpronatie schoen?

Als je weet wat voor afwikkeling je hebt, dan is de volgende stap om te bepalen welk type hardloopschoen het beste bij je past. Het helpt je overbelasting en blessures te voorkomen. 

1. Onderpronatie of neutrale pronatie
Dan kies je een model uit de categorie neutrale schoenen.

2. Overpronatie
Dan kies je een model uit de categorie antipronatie schoenen.

Juiste hardloopschoenen kopen kan je vervelende hardloopblessures voorkomen. Wat zijn de belangrijkste kenmerken waar je op moet letten bij hardloopschoenen kopen? Op dit gebied geven wij je graag enkele handige tips voor het kopen van hardloopschoenen.

Afwikkeling

Een goede afwikkeling is belangrijk voor een vloeiende overgang van hiel naar teen en een effectieve afzet. Daarom moeten hardloopschoenen een soepele rolbeweging kunnen maken. Schokabsorptie gaat gepaard met een goede afwikkeling. Kies de juiste hardloopschoenen neutraal of antipronatie. Het is afhankelijk van de manier waarop jij landt.

Demping

Op een harde ondergrond tijdens het hardlopen komt er ongeveer 3 tot 4 maal het lichaamsgewicht op de schoenen, afhankelijk van hoe hard men loopt. Demping is dus heel belangrijk! De meeste hardloopschoenen gaan gemiddeld tussen de 800 en 1000 kilometer mee.

Al binnen een jaar bereik je deze afstand met 20 kilometer per week. De demping vermindert na deze afstand van je schoen of verdwijnt deze zelfs helemaal. Al loop je niet meer op de schoenen na zo’n 3 jaar is de demping uit je schoenen verdwenen doordat het geblazen rubber in de zool na verloop van tijd uithardt.

Veerkracht

Tijdens het hardlopen is de mate van veerkracht is mede van invloed op het gevoel dat de hardloopschoen je geeft.  Voor een direct gevoel en directe energieteruggave tijdens het hardlopen respondeert een veerkrachtige schoen op de grond. Veerkrachtige schoenen stuwen je als het ware voort tijdens het hardlopen. Het hangt af van het dempingsmateriaal de mate van responsiviteit dat gebruikt is in de tussenzool van de hardloopschoen.

Pasvorm

De schoen moet vooral lekker zitten. Houdt bij het passen rekening met ongeveer 0,5 – 1 cm ruimte tussen de neus van de schoen en de tenen. Dit in verband met het uitzetten van de voet, doorzakken van de voetboog en de afwikkeling. De hiel moet goed worden omsloten door het contrefort en mag beslist niet uit de hak ‘slippen’. In de breedte moet de schoen goed aansluiten en mogen er geen plooien ontstaan aan de binnenzijde.

Stabiliteit

Stabiliteit is belangrijk ter voorkoming van blessures. Houdt rekening met je gewicht en lichaamsbouw. Er zijn schoenen met verschillende hardheden in de tussenzool die voor duurzaamheid en stabiliteit zorgen voor de overpronerende loper.

Welk ondergrond

Asfalt: Ga je op asfalt lopen, dan is een schoen met veel schokdemping beter voor je gewrichten. Vaak zijn de zolen ook zo gemaakt dat ze minder snel slijten, zodat jullie samen heel wat kilometers kunnen maken.

Off road: Ga je off road lopen, dan is een waterdichte schoen en een zool met extra grip en stevigheid aan te raden.

In de sportschool: Als je voornamelijk op de loopband gaat rennen, is een lichtgewicht schoen met een goede ventilatie en demping de beste keuze.

Heel drop

Weet je van jezelf of je voorvoet-, middenvoet- of haklander bent? Een groot deel van de hardlopers zijn van nature haklanders. Bij hardloopschoenen kom je vaak de term heel drop tegen. Dit is het hoogteverschil tussen de hak en de teen. Dit hoogteverschil heeft invloed op de manier waarop je voet de grond raakt.

Een lagere heeldrop maakt een voorvoet- of midvoetlanding makkelijker. Dit heeft minder impact en belasting dan de haklanding. Ook is het makkelijker om met een voorvoetlanding in een hogere frequentie te lopen. Een haklander kiest over het algemeen voor een hogere heeldrop.

Bij een lage tot gemiddelde heel drop (0 tot 8 mm) ben je geneigd om op je voor- of middenvoet te landen, terwijl je bij een schoen met hoge heel drop (10 tot 12 mm) sneller op je hiel zult landen. Welke heel drop heeft jouw hardloopschoen?

Gewicht

Hardloopschoenen zijn er in allerlei soorten en maten en ook het gewicht van hardloopschoenen kan zeer verschillend zijn. Over het algemeen zijn snellere, responsieve schoenen lichter van gewicht. Luxere schoenen die veel comfort bieden zijn over het algemeen iets zwaarder.

Veel lopers kiezen er voor om verschillende soorten hardloopschoenen met een verschillend gewicht naast elkaar te gebruiken. Zo gebruiken ze lichtere schoenen voor snelle trainingen of wedstrijden en de luxere, iets zwaardere schoenen voor lange duurlopen. Ook het gewicht van de hardloper is van invloed op het gewicht van de hardloopschoen dat voor de loper geschikt is. Een zwaardere loper heeft over het algemeen een stuggere, stabielere schoen nodig die vaak ook iets zwaarder is.

Je kan verschillende modellen hardloopschoenen kopen. Het hangt af van het type voet, welk model geschikt is. Je kunt normale voeten, platvoeten, holle voeten of knikvoeten hebben. Je kan bepalen aan de hand van het type voet kun of je neutrale-, of antipronerende hardloopschoenen nodig hebt.

Normale voet

Zowel de hak, de boog als de bal van je voet zie je bij deze voetafdruk. Bij dit type voet passen neutrale hardloopschoenen het beste. Het verkleint de kans op blessures en deze hardloopschoenen zitten het meest comfortabel. 

Platvoet

Voor een platvoet zijn neutrale hardloopschoenen de beste optie. Kies wel een neutrale hardloopschoen met meer ondersteuning. 

Holle voet

Je hebt een holvoet wanneer je alleen de bal en de hak van je voet ziet. Op de afdruk zie je de boog van de voet niet. Voor dit type voet zijn neutrale hardloopschoenen het meest geschikt. Meer demping moeten deze neutrale hardloopschoenen wel hebben.

Knikvoet

Tijdens het hardlopen knikt knikvoet naar binnen toe. Neutrale hardloopschoenen voor dit type voet is niet de beste optie, dan komt er te veel druk op je schenen en knieën te staan. Overpronatie wordt dit ook wel genoemd. Je kan dan het beste antipronatie hardloopschoenen aantrekken. De kans op blessures verklein je dan. De knik naar binnen opgeheven door het dragen van antipronatie hardloopschoenen. 

4 tips hardloopschoenen

Het juiste type hardloopschoenen kopen is verstandig, voordat je met hardlopen begint. Met sneakers een aantal keer lopen is geen probleem, maar zodra je regelmatiger gaat hardlopen zijn goede hardloopschoenen essentieel.

Geef ze rust. Gun je schoenen 48 uur rust-pauze tussen de trainingen door. Dat betekent dat je een tweede paar nodig hebt. Het schuim van de zolen heeft deze tijd nodig voor volledige decompressie. Hiermee kan je de levensduur van je loopschoenen met ruim 150 kilometer verlengen.

Weet wanneer ze jarig zijn. Aan sommige schoenen kun je aan de buitenkant niet zien dat ze hun beste tijd hebben gehad. Bijvoorbeeld via Strava kun trainingskilometers bijhouden. De absolute limiet van hardloopschoenen ligt rond de 100 kilometer. Sommige schoenen zijn echter al na 800 kilometer aan vervanging toe.

Alleen met de hand schoonmaken. Stop je loopschoenen nooit in de wasmachine of droger. Het bovenwerk en de zolen zijn niet berekend op een intensieve was en drogen. Gebruik bijvoorbeeld een sopje en een oude afwasborstel.

Simpelweg het nieuwere model van je vorige hardloopschoenen kiezen is niet per se altijd een goed idee. Soms veranderen fabrikanten slechts een detail, maar zelfs een kleine wijziging kan voor jouw loopstijl een groot gevolg hebben.

Vind jouw hardloopschoenen

Meer hardlooptips

Onderhoud hardloopschoenen - Clean or lose it.
Upvit

Onderhoud hardloopschoenen

Hardloopschoenen hebben heel wat te verduren, ze kunnen vuil worden door het lopen op verschillende ondergronden en nat worden door het hardlopen in de regen of het lopen van een obstakel run.

Lees meer »
Blessurevrij hardlopen > Blijf conditioneel sterk
Upvit

Blessurevrij hardlopen: blijf SportFit

Jezelf uitdagen steeds verder en sneller te lopen, brengt risico’s met zich mee. Meer dan de helft van alle lopers heeft weleens last van pijnklachten of blessures. Zelfs de meeste getrainde lopers ontkomen er niet aan.

Lees meer »

Handige links

Vind jouw favoriete hardloopschoenen merk.

Adidas
Asics
Brooks
New Balance
Nike
Puma
Reebok
Salomon

Asics hardloopschoenen
All4running heren

Kies juist type hardloopschoen

Merken
Adidas

Adidas modellen
Adidas Adizero: neutraal
Adidas Solar: neutraal
Adidas Ultraboost: neutraal

Asics modellen
Asics Dynaflyte: neutraal
Asics Gel Contend: neutraal
Asics Gel Cumulus: neutraal

Nike modellen
Nike Air Zoom Pegasus: neutraal
Nike Air Zoom Structure: antipronatie
Nike Air Zoom Vomero: neutraal
Nike Joyride: neutraal
Nike React: neutraal

Geef een reactie