Gezond hart

Fit met hardlopen

Hardlopen verhoogt de fitheid en de gezondheid van je hart. Daarnaast verbrand je calorieën en bouw je kracht op. Ook is hardlopen op heel veel manieren goed voor de mentale gezondheid.

Fit met hardlopen
"Hardlopen geeft je stofwisseling een boost. Je lijf verbrandt sneller calorieën en bijkomend voordeel: die verbranding gaat nog een tijd door nadat je jouw schoenen hebt uitgetrokken."

6 voordelen fit met hardlopen

Het kan moeilijk zijn om te wennen aan hardlopen, zeker als je het een tijdje of helemaal nooit gedaan hebt. Maar als je lichaam en geest zich er eenmaal op ingesteld hebben, dan kan hardlopen een gelukzalige en meditatieve bezigheid worden die een gevoel van vrijheid geeft.

1. Betere gezondheid

Jouw gezondheid gaat algeheel erop vooruitgaat door hardlopen. Je longen gaan beter functioneren, je krijgt meer goede cholesterol in je lichaam, je hebt doorgaans minder vermoeidheidsklachten en je immuunsysteem gaat erop vooruit. Om maar eens wat te noemen.

2. Meer spieren, minder vet

Door hardlopen krijgt je lichaam een andere samenstelling. Je lichaam bestaat uit spieren, organen, water, botten en vet. Veel mensen die sporten, willen meer spieren kweken en vet kwijtraken. Hardlopen helpt daar goed bij. Zeker als je lopen combineert met een gezond voedingspatroon. Maar er is een punt waarop je spieren niet meer in omvang toenemen door hardlopen alleen. Is jouw doel je spieren continue sterker te maken en te laten groeien? Combineer hardlopen dan met krachttraining.

3. Je valt af

Hardlopen geeft je stofwisseling een boost. Je lijf verbrandt sneller calorieën. En bijkomend voordeel: die snellere verbranding gaat nog een tijd door nadat je je hardloopschoenen hebt uitgetrokken. Hierbij geldt over het algemeen: hoe langer je aan hardlopen doet, hoe efficiënter je lichaam jouw energie gebruikt. En daar heb je niet alleen tijdens het hardlopen profijt van, maar ook in het dagelijks leven.

4. Gezond hart

Hardlopen heeft effect op de belangrijkste oorzaken van hartaandoeningen.

  • Het verlaagt de bloeddruk.
  • Vermindert de kans op diabetes.
  • Vermindert het cholesterolgehalte.
  • Vermindert overtollig vet.
  • Vermindert de kans op aderverkalking.

5. Blij door lopen

Heb je weleens gehoord van een ‘runners high’? Of misschien heb je deze zelf al een keer ervaren? Het is het euforische gevoel dat je overvalt wanneer je lichaam tijdens het hardlopen endorfine produceert. Het is wetenschappelijk bewezen dat hardlopen dit fijne gevoel kan veroorzaken.

6. Minder last van stress

Als je hardloopt, zorg je ervoor dat je lichaam overtollige energie en hormonen gebruikt, waardoor je stressniveau omlaag gaat. Bovendien is er door hardlopen ook minder kans op het ontwikkelen van hoofdpijn door stress.

Veel gestelde vragen

Over fit met hardlopen

Als je regelmatig fysiek bezig bent, leef je langer. Of je nu een roker bent (geweest), hartklachten hebt, of gewoon gezond bent, als je begint met hardlopen kun je zomaar drie tot vijf jaar aan je leven toevoegen.

Uiteraard moet je verstandig trainen, maar als je op een gezonde manier hardloopt, krijg je juist sterkere knieën en botten. Door hardlopen neemt je botmassa toe en kun je zelfs botverlies – vanwege ouderdom – voorkomen.

Door middel van hardlopen kun je gemakkelijk afvallen en zo een beter lichaamsgewicht krijgen. Een belangrijk bijkomend voordeel van een goed gewicht is dat je minder risico loopt nare ziektes, zoals bijvoorbeeld een te hoge bloeddruk of hart- en vaatziekten.

Fit met hardlopen delen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Meer hardloopdoelen

Conditie opbouwen > Voel je fit en gezond
Upvit

Conditie opbouwen: voel je fit

Het hebben van een goede conditie en het optimaliseren van jouw prestaties heeft te maken met je lichamelijke basiseigenschappen. Voor de beste prestatie is het belangrijk om een combinatie te vinden tussen deze basisprincipes van sporten.

Lees meer »
Maak een vliegende start met de 5 km hardlopen,
Upvit

5 km hardlopen: maak een vliegende start

Met de 5 km hardlopen kan je veel kanten op. Voor beginners is het een mooi doel. Hoe trots ben je als je een aantal weken traint en die periode afsluit met je eerste 5 km! Ervaren atleten nemen regelmatig een 5 km in het trainingsschema op.

Lees meer »
Halve marathon - Ultieme uitdaging
Upvit

Halve marathon: ultieme uitdaging

Is de halve marathon jouw volgende doel? Vind hier tips en adviezen die je helpen om je goed voor te bereiden op de 21 kilometer. Hoe blijven de lange duurlopen leuk en hoe zorg je ervoor dat je geen blessure oploopt.

Lees meer »

Meer hardlopen

Hardlopen op de loopband: doelgericht trainen
Upvit

Hardlopen op de loopband

Buiten of binnen hardlopen, daar dit nog best een verschil in. De manier hoe je op de loopband traint heeft invloed op je conditie en motivatie. Hardlopen op de loopband heeft veel mogelijkheden.

Lees meer »
Maak een vliegende start met de 5 km hardlopen,
Upvit

5 km hardlopen: maak een vliegende start

Met de 5 km hardlopen kan je veel kanten op. Voor beginners is het een mooi doel. Hoe trots ben je als je een aantal weken traint en die periode afsluit met je eerste 5 km! Ervaren atleten nemen regelmatig een 5 km in het trainingsschema op.

Lees meer »
Conditietesten: meten is weten
Upvit

Conditietesten: meten is weten

Een conditietest geeft inzicht in de fysieke en deels mentale fitheid van de sporter. Inzicht in jouw conditie voor jouw prestaties op peil te houden of te blijven verbeteren. Met deze conditietesten kom je erachter hoe fit je bent en wat je hartslagzones zijn.

Lees meer »

Geef een reactie