Fietsen in het donker: gezien worden

Gezien worden

Fietsen in het donker

Als fietser ben je een kwetsbare weggebruiker. Daarom is het extra belangrijk dat je zorgt dat je goed zichtbaar bent voor andere verkeersdeelnemers om ongelukken te voorkomen.

"Een fietsbril met blanke glazen is ideaal voor ‘s avonds. Maak wel de glazen van tevoren goed vetvrij. Anders kun je veel last hebben van de lampen van tegenliggers".

6 tips fietsen in het donker

Koop een goede set fietsverlichting! De investering betaalt zich dubbel en dwars terug in de vorm van een veiligere en onbezorgde fietservaring. Je ziet alles veel beter en fietst minder onzeker in het donker. En het belangrijkste; je bent enorm zichtbaar voor andere weggebruikers

1. Verplichte verlichting

In Nederland ben je verplicht om fietsverlichting en reflectoren op je fiets hebben. Deze regels zijn vastgesteld door de overheid. Er is geen wetgeving voor de sterkte van de verlichting, maar het is aan te raden om goede lampen op je fiets te plaatsen.

Je bent verplicht om de volgende lichten en reflectoren op je fiets te hebben:

  • Losse lampjes mogen alleen op je bovenlichaam, bijvoorbeeld op je windjack. Dus niet op je helm of om je armen of benen.
  • Aan de voorkant moet het licht wit of geel zijn, aan de achterkant rood.
  • Het lampje mag niet knipperen.

2. Stel je fietslamp goed af

Zorg dat de fietsverlichting op de juiste manier wordt gemonteerd. De fietsverlichting moet voor- en achterop je fiets goed bevestigd worden en recht vooruit schijnen op het asfalt gericht. De verlichting moet in zijn geheel niet te veel bewegen.

3. Draag reflecterende fietskleding

Niet alleen fietslicht maar ook reflecterende fietskleding kan de veiligheid tijdens een nachtelijke fietstocht doen verbeteren. Dankzij de reflectoren weerkaatst het licht van automobilisten en andere medeweggebruikers. Naast fietskleding wordt reflectie en licht ook slim verwerkt in bijvoorbeeld overschoenen en fietshelmen

4. Zorg dat je fietsbril schoon is

Een fietsbril met blanke glazen is ideaal voor ‘s avonds. Maak wel de glazen van tevoren goed vetvrij. Anders kun je veel last hebben van de lampen van tegenliggers. Vettige glazen zorgen voor hinderlijke aureolen rondom lichten.

5. Kies je route slim

Fiets bij voorkeur zoveel mogelijk op goed verlichte fietspaden en wegen en probeer wegen met veel verkeer te mijden. Het is dus niet handig om in de spits op de fiets te stappen. Daarbij helpt het als je op wegen fietst die je goed kent. Omdat je de weg goed kent, kom je minder voor verrassingen te staan.

6. Je kan ook binnen trainen

Als het donker is, is het moeilijk om van de omgeving te genieten. Buiten trainen is goed mogelijk, maar toch is er een verhoogde kans op een fietsongeval. Je kan er voor kiezen om binnen te gaan trainen. Er zijn hele mooie binnen fietstrainers van Tacx, Elite, Kickr of hometrainers verkrijgbaar.

Pak je fietsvoordeel

Scherpe aanbiedingen tot 40% korting

Veel gestelde vragen

Over fietsen in het donker

Met een collega of vriend afspreken om samen te gaan fietsen is een goede motivatie om op de fiets te stappen. Het is gezelliger én veiliger. Als er een ongeluk gebeurt of je krijgt een lekke band, is het prettig dat er anderen zijn die je kunnen helpen.

Fietsen in het donker kun je het beste doen zonder naar muziek te luisteren. Probeer daarnaast ook niet teveel aandacht te besteden aan je telefoon, maar laat het toestel verstandig in je broekzak!

Veelgemaakte fouten

Over het algemeen gaat wielrennen in het donker heel goed, je kunt echt stevig doortrappen. Alleen kun je de bochten iets minder goed inschatten dan overdag. Het is daarom slim om bij bochten wat gas terug te nemen.

Jan-Lammert

Jan-Lammert

Heb je nog vragen over fietsen in het donkerstel ze hieronder.

Fietsen in het donker delen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Meer fietstips

Haal meer uit je training met hartslagzones.
Upvit

Hartslagzones: verbeter je conditie

Sporters kunnen hartslagzones aanhouden om meer uit hun training te halen zoals het verbeteren van de conditie of meer focus op het verbranden van vet. Hartslagzones zijn per persoon verschillend en moeten dan ook individueel worden bepaald.

Lees meer »
Supplementen als extra ondersteuning voor je sport!.
Upvit

Supplementen kopen: voor extra ondersteuning

Ben je sportief en beweeg je veel? Dan kunnen supplementen een goede aanvulling zijn op jouw gezonde eetpatroon. Zo is magnesium goed voor de werking van jouw spieren en draagt vitamine B12 bij aan fitheid. Supplementen voor een actieve leefstijl.

Lees meer »

Meer fietsen

Geef een reactie