Maken het leuker

Fiets apps

Ga je fietsen, dan wil je waarschijnlijk alles over de rit bijhouden. Niet alleen de route, maar ook je snelheid, hoeveel calorieën je verbrand hebt en natuurlijk hoeveel kilometers je hebt afgelegd. Dat kan allemaal met fiets apps.

Fiets apps: maken het leuker
Snelmenu
"Fondo is de trainingsapp van de KNWU. Voor álle fietsers die van een uitdaging houden. Zoals het rijden van een lange tocht, het verbeteren van je PR of het beklimmen van die ene berg".

Top 6 beste fiets apps

Fiets apps zijn niet alleen ontzettend handig voor fanatieke fietsers die trainen voor een wedstrijd, ook voor recreatieve fietsers bezitten de meeste apps vele functies die een fietstocht net even wat comfortabeler maken, en vaak ook nog een stuk leuker. De data van je ritten kun je opslaan en uploaden op de website die aan je app gelinkt is, zodat je je resultaten bij kunt houden en met vrienden kunt vergelijken.

1. Fondo

Fondo is de trainingsapp van de KNWU. Voor álle fietsers die van een uitdaging houden. Zoals het rijden van een lange tocht, het verbeteren van je PR of het beklimmen van die ene berg. In Fondo kun je trainen voor uiteenlopende doelen, zoals harder fietsen, langer volhouden of beter klimmen. Ook vind je in Fondo gerichte trainingsschema’s voor toertochten, cyclo’s en andere challenges. Deze stomen je precies op tijd klaar voor de grote dag. Op deze pagina vind je een overzicht van de trainingsschema’s in Fondo.

Download Fondo hier: Android of iPhone

2. Garmin

Houdt je van een sportieve uitdaging? De Garmin app is er voor jou! Je kan jouw prestaties (calorieverbruik, afstand, snelheid, niveauverschil enz.) meten, registreren, delen en vergelijken. Gebruik de app ook om mee te doen aan uitdagingen, je te meten met vrienden en nieuwe routes te ontdekken. 

Download Garmin hier: Android of iPhone

3. MapMyRide

Met MapMyRide kan je elke route opslaan en traceren, wat het een zeer geschikte app maakt voor sporters. De app geeft feedback en tips om jezelf te ontwikkelen. Met MapMyRide kan je de beste routes ontdekken, opslaan en delen met andere gebruikers. De app heeft verschillende niveaus en is dus geschikt voor zowel beginner als gevorderden. Door middel van audiofunctie ondersteunt de app je tijdens het fietsen. Andere sporters kunnen ook gebruik maken van de diverse activiteiten die worden aangeboden, zoals wandelaars en hardlopers. Het is ook mogelijk om je data te exporteren naar je andere mobiele apparaten zodat je later nog eens terug kan kijken hoe ver je ondertussen bent gekomen.

Download MapMyRide hier: Android of IPhone

4. MTBroutes

De naam van de app zegt het al: de app heeft een aantal mooie mountainbike routes geïntrigeerd in de app. Daarbij kun je kiezen uit routes dichtbij jou in de buurt, of juist routes die iets verder weg liggen. In de app kun je zien wat de mogelijke startpunten zijn, en kun je ook precies aflezend hoelang de route gaat duren. De app heeft geen navigatiefunctie, en laat ook niet zien hoe je precies gereden hebt. Daardoor is deze app bijvoorbeeld goed te combineren met één van de overige apps die hier worden genoemd.

Download MTBroutes hier: Android of IPhone

5. Strava

Strava is een van de bekendste apps onder wielrenners en mountainbikers. De app heeft een grote gemeenschap van gebruikers, die met elkaar concurreren op verschillende routes. De app toont jou verschillende statistieken tijdens het wielrennen, zoals de snelheid, de afstand en tijd die je hebt gereden. Na jouw rit kun je al de statistieken bekijken en vergelijken met de overige ritten die je hebt gereden. Het grote voordeel van de app is dat jouw ritten zichtbaar zijn voor jouw ‘vrienden’ en dat je ook kunt reageren op elkaars ritten.

Download Strava hier: Android of IPhone

6. Zwift

Motivatie vinden om te fietsen in de winter, is niet altijd evident. Heb je een smarttrainer? Dan kan je met de app Zwift in een digitale wereld trainen. Je kan meedoen aan groepsritten, zelf een parcours selecteren of je kan ook een persoonlijk trainingsprogramma volgen.

Download Zwift hier: Android of iPhone

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Meer Fietsbegeleiding

Conditie opbouwen > Voel je fit en gezond
Upvit

Conditie opbouwen: voel je fit

Het hebben van een goede conditie en het optimaliseren van jouw prestaties heeft te maken met je lichamelijke basiseigenschappen. Voor de beste prestatie is het belangrijk om een combinatie te vinden tussen deze basisprincipes van sporten.

Lees meer »
Beginnen met fitness: sterke start
Upvit

Beginnen met fitness: sterke start

Wanneer je wilt beginnen met fitnes is het belangrijk om je goed voor te bereiden. Want spieren ontwikkelen zich niet alleen door het doen van intensieve trainingen, maar ook je voeding en rust zijn belangrijk.

Lees meer »
Supplementen als extra ondersteuning voor je sport!.
Upvit

Supplementen kopen: voor extra ondersteuning

Ben je sportief en beweeg je veel? Dan kunnen supplementen een goede aanvulling zijn op jouw gezonde eetpatroon. Zo is magnesium goed voor de werking van jouw spieren en draagt vitamine B12 bij aan fitheid. Supplementen voor een actieve leefstijl.

Lees meer »
Blessurevrij hardlopen > Blijf conditioneel sterk
Upvit

Blessurevrij hardlopen: blijf SportFit

Jezelf uitdagen steeds verder en sneller te lopen, brengt risico’s met zich mee. Meer dan de helft van alle lopers heeft weleens last van pijnklachten of blessures. Zelfs de meeste getrainde lopers ontkomen er niet aan.

Lees meer »
Hardlopen op de loopband: doelgericht trainen
Upvit

Hardlopen op de loopband

Buiten of binnen hardlopen, daar dit nog best een verschil in. De manier hoe je op de loopband traint heeft invloed op je conditie en motivatie. Hardlopen op de loopband heeft veel mogelijkheden.

Lees meer »

Meer fietsen

De maximale hartslag wordt gebruikt om belangrijke gegevens zoals jouw omslagpunt en hartslagzones te berekenen.
Upvit

Maximale hartslag: train optimaal

De hoogst haalbare hartslag voor jou is je maximale hartslag. De maximale hartslag wordt gebruikt om belangrijke gegevens zoals jouw omslagpunt en hartslagzones te berekenen. De hoogte van je maximale hartslag zegt niets over je conditie.

Lees meer »

Geef een reactie