Beginnen met wielrennen: voorbereid op pad bij VAM berg

Voorbereid op pad

Beginnen met wielrennen

Misschien staat er nog een racefiets in de schuur en denk je erover om te gaan fietsen. Super idee! Hoe pak je dat aan en zorg je ervoor dat je blijft genieten van jouw nieuwe hobby? Upvit helpt je op weg. 

"Naast de framemaat is ook de fijne afstelling van belang. Denk hierbij aan de hoogte en positie van jouw zadel en de lengte van de stuurpen.".

4 tips beginnen met wielrennen

Beginnen met wielrennen vergt enige investering: uiteraard heb je een fiets nodig, maar daarnaast ook fietskleding, een fietshelm, fietsschoenen en als je niet voor elk wissewasje afhankelijk wilt zijn van de fietsenmaker ook wat fietsgereedschap en reservemateriaal. Als je nog nooit aan wielrennen heeft gedaan, kun je het beste niet gelijk beginnen met de duurste materialen. Door de ervaringen die u al heeft opgedaan kun je dan beter bepalen wat het beste bij jouw fietsstijl past en indien nodig jouw fietsmateriaal optimaliseren.

1. Racefiets

Een racefiets koop je niet zomaar, er zijn diverse factoren waar je rekening mee moet houden. Let er daarom bij de aanschaf goed op de framemaat van de fiets bij jouw lichaamslengte past. Met name jouw binnen beenlengte is erg belangrijk voor de juiste framemaat. Naast de framemaat is ook de fijne afstelling van belang. Denk hierbij aan de hoogte en positie van jouw zadel en de lengte van de stuurpen. Met de juiste afstelling van jouw fiets voorkom je blessures en zit je ook prettiger op de fiets waardoor je beginnen met wielrennen beter kunt volhouden.

Bikefitting

Bikefitting heeft als doel om de fiets optimaal af te stemmen op de fietser. Een goede positie voorkomt blessures maar verhoogt tevens het rijcomfort en dus het plezier in het fietsen. Krijg advies voor het aankopen van jouw nieuwe fiets en wegnemen van blessures of als je op zoek bent naar een betere fietspositie. 

2. Uitrusting

Fietskleding

Naast de fiets heb je natuurlijk ook fietskleding nodig. Je kunt overwegen om met gewone sportkleding te beginnen, maar dit raden we je niet aan. De speciale fietskleding is speciaal ontwikkeld om comfortabel te fietsen. Welke fietskleding heb je dan precies nodig voor beginnen met wielrennen?

  • Fietsbroek
    De basis ligt bij een goede fietsbroek met zeem. Er zijn veel verschillende fietsbroeken met verschillende diktes in zemen. Hoe dik je zeem moet zijn is per persoon verschillend. Let ook op dat de fietsbroeken van mannen en vrouwen ook verschillen. De zeem in een fietsbroek voor vrouwen heeft namelijk een andere vorm.
  • Fietsshirt
    Het fietsshirt sluit nauw aan op het lichaam. Daarnaast is het voorzien van een ademend materiaal. De meeste shirts zijn voorzien van zakjes op de rug waar u eten, sleutels of andere zaken in mee kunt nemen. Onder het fietsshirt wordt meestal een thermoshirt gedragen. Deze zijn er in verschillende modellen en materialen. Ze helpen uw lichaam op tempratuur te blijven en zorgen dat vocht snel wordt afgevoerd van het lichaam.
  • Fietshandschoenen
    Naast het feit dat de fietshandschoenen erg comfortabel zijn door de vulling aan de binnenzijde, zorgen ze ook voor meer grip op het stuur. Daarbij bieden ze ook wat extra bescherming tijdens een eventuele valpartij.


Fietsschoenen

Een goed zittende fietsschoen is van belang voor een goede krachtoverbrenging op de pedalen. De fietsschoenen voor een racefiets worden meestal gebruikt in combinatie met een klikpedaal. Hierbij zitten er plaatjes onder de schoenen waarmee de schoenen vast op de pedalen worden gezet. Met zo’n pedaal schiet je niet makkelijk van de pedalen af en kun je ook aan de pedalen trekken.

Fietshelm

Ga nooit op pad zonder fietshelm! Je hebt niet altijd in de hand of er een ongeluk gebeurt of niet. Zet ook een helm op voor een rustig tochtje, de valpartijen bij lage snelheid leveren vaak de ernstigste verwondingen op. Een goede helm sluit aan op het hoofd en is aan de binnenzijde verstelbaar. Let bij de aanschaf op de maat van de helm zodat deze het beste past bij jouw hoofdomtrek voor beginnen met wielrennen.

Fietsbril

Met een goede fietsbril doe je jezelf een groot plezier. In de zomer heb je hierdoor geen last van zonlicht, ‘s winters voorkom je dat regen, modderspetters of zand in je ogen terechtkomen.

3. Trainen

Technische vaardigheden

Naast conditie opbouwen is het verstandig om te beginnen met het aanleren van de technische vaardigheden voor beginnen met wielrennen. Denk hierbij aan in- en uitklikken van de klikpedalen, sturen, trappen, bochten rijden en waaierrijden. Je kunt hier niet vroeg genoeg mee beginnen, maar neem hier zeker de tijd voor. Ook ervaren renners trainen hier nog steeds op.

Fiets apps

Fiets apps hebben verschillende trainingsschema’s om te beginnen met fietsen. Zo kun je makkelijk en snel conditie opbouwen om langere afstanden te gaan fietsen.

  • Train je gericht voor uiteenlopende doelen
  • Bepaal je zelf hoe vaak en wanneer je traint
  • Train je doelgericht en effectief op basis van je hartslagzones
  • Verdiep je jezelf met kennis uit de topsport, in tekst en beeld


Start2bike

Pas begonnen met mountainbiken of wielrennen? Start2Bike is een initiatief van wielersportbond NTFU. Onder begeleiding van een deskundige instructeur krijg je 4 trainingen van 3 uur. Na Start2Bike ga jij met een veilig en vertrouwd gevoel de weg op en heb je nieuwe fietsvrienden gemaakt! Leer in 4 weken basisvaardigheden zoals remmen, schakelen, klimmen, dalen en bochtentechniek voor beginnen met wielrennen. 

4. Extra tips

Hieronder staan kort de belangrijkste dingen beschreven om je fietstochten leuk te houden:

Checklist

  • Neem plakspullen, een reservebinnenband, voldoende eten en een fietsbidon met sportdrank mee.
  • Check altijd voordat je gaat fietsen de spanning van je banden (6 bar is het minimum) en de staat van je remmen en remblokjes.


Ga veilig op pad

Houd je altijd aan de lokale verkeersregels – ook tijdens groepsritten. Geef signalen aan medeweggebruikers over wat je gaat doen. Ga er ook niet vanuit dat iedere automobilist je ziet, je snelheid kan soms lastig in te schatten zijn voor anderen. Hoe meer je je bewust bent van je omgeving, des te meer kan je anticiperen op bestuurders die niet opletten. Met het monteren van een setje verlichting – ook overdag – maak je jezelf nog zichtbaarder.

Vind een fietsgroep

Beginnen met wielrennen is uniek, want het is zowel een individuele als groepssport. Je kunt natuurlijk alleen gaan fietsen en je doelen bereiken, maar fietsen in een groep kan het zowel fysiek als mentaal makkelijker maken (als je achter iemand fietst gaat het een stuk makkelijker).

5. Veel gestelde vragen

Over beginnen met wielrennen

Voor de meeste racefietsbanden geldt dat je ze oppompt tot 10% van je lichaamsgewicht in bar (dus weeg je 60 kg, dan pomp je je banden op tot 6 bar). Let op: sommige banden hebben een maximumdruk, dit staat vaak op de zijkant vermeld. Je kunt het natuurlijk ook altijd even navragen wanneer je nieuwe banden koopt.

Een fietsbril is niet alleen handig tegen de zon maar beschermt uw ogen ook tegen insecten en opspattende steentjes. Met een bril met verwisselbare of meekleurende glazen bent u in alle weersomstandigheden geholpen.

Bij een lekke band moet je de geplakte of reserveband in elk geval tot 6 bar kunnen oppompen om weer thuis te komen. Neem daarom altijd een pompje mee en test deze eerst thuis, met sommige handpompjes krijg je namelijk niet genoeg lucht in de banden en bij sommige typen ventiel heb je een verloopnippel nodig.

Veelgemaakte fouten

Genoeg drinken is essentieel, zelfs in de winter of als je (voor je gevoel) geen dorst hebt. Door het zweten verlies je vocht en dat moet aangevuld worden. Blijf je langer dan een half uur weg? Neem dan iets te drinken en eten mee, denk hierbij aan een dorstlesser en/of een reep.

Let daarom goed op wat voor weer het wordt en stem daar je kleding op af. Denk vooruit en maak gebruik van verschillende laagjes kleding, waardoor je je kleding kan afstemmen op het weer tijdens je fietstocht.

Ga je in je eentje fietsen? Neem in dat geval gereedschap mee om een band te kunnen verwisselen. Mocht je een keer lekrijden, dan sta je niet met lege handen.

Stel je vraag

Heb je nog vragen over beginnen met wielrennen stel ze hieronder.

Beginnen met wielrennen delen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Meer Fietsdoelen

Juiste sportvoeding kopen voor optimale energie én snel herstel.
Upvit

Sportvoeding kopen: houd je energie op peil

Sportvoeding is een waardevolle aanvulling en toegevoegde waarde zijn om je sportprestatie tot een hoger niveau te brengen. Train met de sportvoeding die je wilt gebruiken tijdens je sportieve doel en zorg dat je op zoek gaat naar een juiste balans.

Lees meer »
Schijf van vijf > Tips om gezond te eten!
Upvit

Schijf van vijf: zorg goed voor jezelf

Gezond eten is best een uitdaging. Voor iedereen. Grote veranderingen hou je moeilijk vol, zet daarom kleine stapjes richting de Schijf van Vijf. Wanneer de basisvoeding in orde is, heb je een goede basis gelegd voor optimale sportprestaties.

Lees meer »
Squats: maken jouw lichaam sterker
Upvit

Squats: maken jouw lichaam sterker

Een van de grootste misverstanden is dat squats een oefening voor de billen of benen zijn. De squat is eigenlijk een oefening voor het hele lichaam. Toch kun je tijdens het squatten meer fout doen dan je op het eerste gezicht zou denken.

Lees meer »
Behoud je motivatie met sporten.
Upvit

Behoud je motivatie: bereik je doel

Sporten geeft energie en plezier. Bovendien heeft voldoende lichaamsbeweging een positief effect op je gezondheid. Om actief te blijven is alleen motivatie niet voldoende, omdat het afhankelijk is van onze gevoelens.

Lees meer »
Supplementen als extra ondersteuning voor je sport!.
Upvit

Supplementen kopen: voor extra ondersteuning

Ben je sportief en beweeg je veel? Dan kunnen supplementen een goede aanvulling zijn op jouw gezonde eetpatroon. Zo is magnesium goed voor de werking van jouw spieren en draagt vitamine B12 bij aan fitheid. Supplementen voor een actieve leefstijl.

Lees meer »
Hardloopschema's - Effectiever trainen
Upvit

Hardloopschema’s: effectiever trainen

Als je snel en gemakkelijk met hardlopen wilt beginnen, kies dan één van deze kant-en-klare hardloopschema’s (5 km, 10 km, halve marathon, marathon) – of probeer ze allemaal uit. Je krijgt dan een hardloopprogramma dat je meteen kunt gaan toepassen.

Lees meer »

Meer fietsen

Juiste sportvoeding kopen voor optimale energie én snel herstel.
Upvit

Sportvoeding kopen: houd je energie op peil

Sportvoeding is een waardevolle aanvulling en toegevoegde waarde zijn om je sportprestatie tot een hoger niveau te brengen. Train met de sportvoeding die je wilt gebruiken tijdens je sportieve doel en zorg dat je op zoek gaat naar een juiste balans.

Lees meer »
Conditie opbouwen > Voel je fit en gezond
Upvit

Conditie opbouwen: voel je fit

Het hebben van een goede conditie en het optimaliseren van jouw prestaties heeft te maken met je lichamelijke basiseigenschappen. Voor de beste prestatie is het belangrijk om een combinatie te vinden tussen deze basisprincipes van sporten.

Lees meer »
Met hartslagtraining weet je precies wat je moet weten.
Jan-Lammert

2.0 Vitaal Coach

Doe een inspanningstest bij 2.0 Vitaal om inzicht te krijgen in jouw conditie. Sport in de juiste hartslagen. Met hartslagtraining weet je precies wat je moet weten. Je optimaliseert je inspanningen en laat elke minuut van elke trainingssessie tellen.

Lees meer »

Geef een reactie