Beginnen met mountainbiken: avontuur en uitdaging

Avontuur en uitdaging

Beginnen met mountainbiken

Vanwege het avontuurlijke en uitdagende karakter van de sport is mountainbiken voor veel fietsliefhebbers aantrekkelijk. Hoe leuker je mountainbiken gaat vinden, hoe gemotiveerder je bent om jezelf het fietsen eigen te maken.

"Met een goede fietsbril doe je jezelf een groot plezier. In de zomer heb je hierdoor geen last van zonlicht, ‘s winters voorkom je dat regen, modderspetters of zand in je ogen terechtkomen.".

4 tips beginnen met mountainbiken

Mountainbiken (afgekort: mtb) is een sport waarbij je op een mountainbike door ruige gebieden en bossen rijdt. Het is een leuke sport voor alle leeftijden en je kan zowel mountainbiken in de winter als in de zomer. Je kunt wedstrijden mountainbiken, maar het wordt door Nederlanders ook veel recreatief gedaan.

Het bos lonkt. Je wilt beginnen met mountainbiken. Maar welke maat past eigenlijk bij je? En welk zadel? Hoe stel je hem af, welke pedalen kies je en wat zijn de basisbeginselen die je moet weten om een lekker sportief rondje te kunnen trappen?

1. Mountainbike

De keuze van je fiets is cruciaal voor beginnen met mountainbiken. Om je eerste MTB-tochten eenvoudiger te maken, kies je best voor een mountainbike die past bij je lichaamsbouw en is aangepast aan jouw niveau. Kijk om te beginnen naar een frame dat past bij je lengte. Neem vervolgens de tijd voor het afstellen van je mountainbike. Heel wat zaken zijn aanpasbaar: zadelhoogte, hoogte van het stuur, lengte van de stuurpen… De afstelling hiervan zal invloed hebben op je rijstijl en gevoel.

Bikfitting
Bikefitting heeft als doel om de fiets optimaal af te stemmen op de fietser. Een goede positie voorkomt blessures maar verhoogt tevens het rijcomfort en dus het plezier in het fietsen. Krijg advies voor het aankopen van jouw nieuwe fiets en wegnemen van blessures of als je op zoek bent naar een betere fietspositie.

2. Uitrusting

Om het maximum uit je sessies te halen zonder last te hebben van koude of nat, mag je het belang van een outfit die is aangepast aan de weersomstandigheden van je tocht niet onderschatten. Naargelang het weer: warm of koud, nat of droog, veel of weinig wind, moet je een andere outfit kiezen voor beginnen met mountainbiken.

Fietskleding
Voordat je op pad gaat mag je je kleding niet vergeten. Kleding kun je in het begin vaak lenen via je vereniging. Daarnaast bieden (bijna) alle verenigingen hun eigen kleiding goedkoop aan.

De eerste laag van je kleding is de belangrijkste. Draag altijd een thermoshirt (korte of lange mouwen, afhankelijk van de temperatuur). Geef de voorkeur aan ademende kleding die de transpiratie goed afvoert. Bescherm bij koud weer je handen, voeten en hoofd met handschoenen, een muts en overschoenen.

De belangrijkste onderdelen van fietskleding zijn:

  • Een fietsbroekje
    Door het zeem wat in een broekje zit, krijg je minder snel last van zadelpijn. Daarnaast sluit een fietsbroek goed aan en voert de stof je zweet goed af, wat vervelende schuurplekken voorkomt. Onder je fietskleding hoef je dus ook geen ondergoed aan; dat geeft alleen maar extra irritatie.
  • Een thermoshirt
    Door een thermoshirt te dragen wordt het zweet van je lichaam afgevoerd, waardoor je niet koud wordt van je eigen zweet. Dit shirt houdt je in de zomer koel en in de winter warm.
  • Een fietsshirt
    Een fietsshirt sluit netjes op je lichaam aan, waardoor je shirtje niet wappert in de wind.
  • Fietshandschoenen
    Door het dragen van fietshandschoenen voorkom je dat je je grip verliest. Ook vangen de handschoenen veel van de trillingen op en worden je handen beschermd tegen uitstekende takken en dergelijke.


Fietsschoenen

Er bestaan aparte mtb schoenen, met een harde zool en een plaatje dat je vastklikt in een apart pedaal dat erbij hoort. Hierdoor blijf je vastzitten in je pedaal en gaat alle kracht efficiënt naar je pedalen. Voor beginnen met mountainbike kun je ook eerst met stevige sportschoenen fietsen.

Draag altijd een helm
Op de mountainbike draag je altijd een helm. Alle argumenten om geen helm te dragen, kunnen de prullenbak in. Je maakt meer snelheid dan op de stadsfiets en fietst over oneffen terrein. Door een klein foutje kun je al naast je mountainbike belanden. Gelukkig zijn de helmen van tegenwoordig superlicht en ventileren ze meer dan voldoende. Last van een helm heb je dus niet.

Fietsbril
Met een goede fietsbril doe je jezelf een groot plezier. In de zomer heb je hierdoor geen last van zonlicht, ‘s winters voorkom je dat regen, modderspetters of zand in je ogen terechtkomen.

MTB rugzak of bidon
Genoeg drinken is, zoals bij iedere sport essentieel. Neem voldoende water mee. Je kunt kiezen voor een rugzak met watervoorraad of bidons die je op bidonhouders op je frame plaatst. Het voordeel van een rugzak is dat je er ook een reserveband en gereedschap kwijt kunt. Het nadeel is wel dat je rug extra kan gaan zweten. Zorg daarnaast voor iets te eten, een banaan of een energiereep doet wonderen.

3. Training

Duurtraining
Als je voor het eerst gaat fietsen, dan is conditie opbouwen belangrijk. Dat doe je door op een rustig tempo een langere afstand te fietsen. Het gaat dus niet om de snelheid waarmee je fietst, maar om de kilometers die je maakt. Het tempo waarop je dan rijdt is een ‘babbeltempo’; je ademhaling moet nog zo rustig zijn dat je makkelijk kunt blijven praten. Je zult merken dat na een aantal van dit soort trainingen, je minder moeite hebt met het fietsen van langere afstanden. Het effect treedt namelijk al op bij lage intensiteit.

Technische vaardigheden
Ook is het verstandig voor beginnen met mountainbikenhet aanleren van de technische vaardigheden. Denk hierbij aan sturen, trappen en bochten rijden. Je kunt hier niet vroeg genoeg mee beginnen, maar neem hier zeker de tijd voor. Ook ervaren renners trainen hier nog steeds op.

Fiets apps
Fiets apps hebben verschillende trainingen voor beginnen met mountainbiken. Zo kun je makkelijk en snel conditie opbouwen om langere afstanden te gaan fietsen en nog lekkerder die favoriete mountainbikeroute te berijden.

  • Train je gericht voor uiteenlopende doelen
  • Bepaal je zelf hoe vaak en wanneer je traint
  • Train je doelgericht en effectief op basis van je hartslagzones


Start2bike

Pas begonnen met mountainbiken of wielrennen? Start2Bike is een initiatief van wielersportbond NTFU. Onder begeleiding van een deskundige instructeur krijg je 4 trainingen van 3 uur. Na Start2Bike ga jij met een veilig en vertrouwd gevoel de weg op en heb je nieuwe fietsvrienden gemaakt! Leer in 4 weken basisvaardigheden zoals remmen, schakelen, klimmen, dalen en bochtentechniek voor beginnen met wielrennen. 

4. Extra tips

Hieronder staan kort de belangrijkste dingen beschreven om je fietstochten leuk te houden:

Reservemateriaal
Onderhoud je materiaal altijd goed, zorg dat de bewegende delen voldoende gesmeerd zijn. Zorg ook voor voldoende reservemateriaal onderweg, je kunt niet zonder een pompje, een binnenband, bandenlichters en een gereedschapssetje. Ook een ehbo-kit (ontsmettingsmiddel, pleisters, pincet, schaartje, etc.) is onmisbaar. Controleer ook regelmatig de luchtdruk in je banden, op een hard zandpad heb je voor een goede grip meer lucht in je banden nodig dan op een route met veel steentjes.

Vind een fietsgroep
Beginnen met mountainbiken is uniek, want het is zowel een individuele als groepssport. Je kunt natuurlijk alleen gaan fietsen en je doelen bereiken, maar fietsen in een groep kan het zowel fysiek als mentaal makkelijker maken (als je achter iemand fietst gaat het een stuk makkelijker).

5. Veel gestelde vragen

Over beginnen met mountainbiken

Elke beginnende rijder is geneigd om een zacht zadel te kopen, omdat deze veel comfortabeler ‘lijkt’ dan zo’n hard dekje. Voor je boodschappenritjes is dat ook zeker waar. Zit je langer op de fiets? Wen dan aan een hardere variant. Eén die past bij de afstand tussen jouw zitbotjes. Als je deze maat meet, weet je meteen de ideale breedte van je zadel.

De juiste hoogte vind je door op je fiets te gaan zitten en je crank in het verlengde van je zadelbuis te draaien. Nu zet je je hak op het laagste punt op je pedaal. Je knie moet nagenoeg recht staan. Finetunen doe je tijdens het rijden.

Veelgemaakte fouten

Om de hindernissen op je parcours goed te nemen, moet je ervoor zorgen dat je blik altijd in de verte is gericht, zodat je steeds kunt anticiperen op wat komt. Zo kan je de lastige stukken op je route gemakkelijk omzeilen.

Onervaren fietsers maken vaak de fout heel hard aan een klim te beginnen. Na een paar minuten zijn ze dan helemaal kapot en moeten afstappen. Je kunt veel beter rustig aan een helling beginnen. Zoek een tempo dat je goed vol kunt houden en houd deze snelheid zo constant mogelijk aan.

Jan-Lammert

Jan-Lammert

Heb je nog vragen over beginnen met mountainbiken stel ze hieronder.

Beginnen met mountainbiken delen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Meer fietsdoelen

Juiste sportvoeding kopen voor optimale energie én snel herstel.
Upvit

Sportvoeding kopen: houd je energie op peil

Sportvoeding is een waardevolle aanvulling en toegevoegde waarde zijn om je sportprestatie tot een hoger niveau te brengen. Train met de sportvoeding die je wilt gebruiken tijdens je sportieve doel en zorg dat je op zoek gaat naar een juiste balans.

Lees meer »
Conditietesten: meten is weten
Upvit

Afvallen op een hometrainer

Trainen op een hometrainer is een goede manier om extra calorieën te verbranden. Doordat je spieren en gewrichten weinig belast, is dit een gezonde manier om structureel af te vallen.

Lees meer »
Haal meer uit je training met hartslagzones.
Upvit

Hartslagzones: verbeter je conditie

Sporters kunnen hartslagzones aanhouden om meer uit hun training te halen zoals het verbeteren van de conditie of meer focus op het verbranden van vet. Hartslagzones zijn per persoon verschillend en moeten dan ook individueel worden bepaald.

Lees meer »

Meer fietsen

Fietsen in het donker: gezien worden
Upvit

Fietsen in het donker

Als fietser ben je een kwetsbare weggebruiker. Daarom is het extra belangrijk dat je zorgt dat je goed zichtbaar bent voor andere verkeersdeelnemers om ongelukken te voorkomen.

Lees meer »

Geef een reactie