Fit en strak

Afvallen met fitness

Fitness is een zeer geschikte sport wanneer je wilt afvallen. Of je nu een beginner of een expert bent; afvallen met fitness is in principe voor iedereen geschikt. Het is goed om aan cardio én krachttraining te doen als je wilt afvallen.

Afvallen met fitness: strak en fit op de loopband
"Voor het beste resultaat voor afvallen met fitness combineer je cardiotraining met krachttraining en doe je de cardiotraining na de krachttraining".

3 manieren afvallen met fitness

Bewegen is essentieel voor de gezondheid. Bij voldoende inspanning komt het gelukshormoon endorfine vrij. Je voelt je gelukkiger, zit beter in je vel en voel je fit. Fitness is een verzamelnaam voor activiteiten die ervoor zorgen dat je in een betere algehele conditie komt. Voor het beste resultaat voor afvallen met fitness combineer je cardiotraining met krachttraining en doe je de cardiotraining na de krachttraining.

1. Afvallen met cardiotraining

Bij cardiotraining train je het hart in de juiste hartslagzones. Om zo snel mogelijk in deze hartslagzone te komen voor afvallen met fitness, zijn apparaten als de loopband, crosstrainer en het roeiapparaat perfect. Een algehele lichaamstraining op deze apparaten zorgt voor meer uithoudingsvermogen. En ook: meer lenigheid, snelheid en coördinatie. Let op: doe altijd een goede warming up!

Je vetverbranding is het hoogst in hartslagzone 2. Dit is dus de hartslagzone waarin je traint als je wil afvallen. Een addertje onder het gras is dat je wel minimaal 20 a 30 minuten moet trainen om in zone 2 te komen. In zone 2 train je binnen de 60 tot 70 procent van je maximale hartslag.

2. Afvallen met krachttraining

Bij krachttraining voor fitness train je de spieren, waardoor ze meer massa krijgen. En vergeet dat je van krachttraining alleen maar breed wordt, want niets is minder waar. Door het goed aanspreken van uw spiermassa schiet jouw verbranding omhoog. Perfect voor afvallen met fitness en daardoor strakker in je vel komt te zitten. Wanneer je echter begint met krachttraining, is het vaak eenvoudiger te kiezen voor de apparaten. 

In tegenstelling tot cardio geeft krachttraining het zogenaamde ‘afterburn-effect’. Het komt erop neer dat je pas na je workout calorieën verbrandt, ideaal voor afvallen met fitness.

3. Afvallen met HIIT training

De combinatie van cardio- en krachttraining is voornamelijk voor afvallen met fitness belangrijk. Bij alleen conditietraining verbrandt jouw lichaam calorieën, maar dat stopt vlak na de training. Krachttraining zorgt voor sterkere spieren; een spier is een orgaan dat energie nodig heeft. Met meer spiermassa zal je, ook na de training en zelfs als je slaapt, meer energie verbranden.

Cardio en kracht in 20 minuten trainen? Probeer dan een HIIT Training. Je verdeelt je krachttraining in intervallen. Je past je inspanning- en rusttijden aan je trainingstoestand aan. Door de korte rustperiode wordt je conditie getraind. Kies oefeningen die je onder de knie hebt om fouten te voorkomen. Met een HIIT training train je kracht en conditie tegelijkertijd

4. Extra tips

Begin rustig aan
Zeker als jij een beginnende sporter bent, is het belangrijk om rustig te beginnen. Bouw de oefeningen en de gewichten langzaam op, het liefst met hulp van een trainer. Bouw het langzaam op en laat je lichaam wennen aan het sporten.

Zorg voor een plan
Een voorbereid mens telt voor twee, zorg daarom voor een goed sportplan. Jezelf een slag in de rondte trainen, zonder te weten wat je doet is niet efficiënt. Zet voor jezelf op een rijtje wat je wilt trainen en wat jouw doelen zijn, hieruit kan een trainer een schema voor afvallen met fitness samenstellen.

De juiste supplementen
Supplementen spelen tegenwoordig een steeds belangrijkere rol bij het afvallen met fitness. Er zijn maar 2 supplementen nodig die je echt direct helpen bij het afvallen, eiwitten en fatburner.

5. Veel gestelde vragen

Over afvallen met fitness

Gezond eten is veel belangrijker dan minder eten. Zeker nu je aan het sporten geslagen bent, is het belangrijk dat jouw lichaam genoeg binnenkrijgt. De bloedsuikerspiegel moet op pijl blijven om optimaal te blijven presteren in de sportschool. Maaltijden skippen of te weinig eten is niet the way to go als je graag blijvend resultaat wilt behalen.

Als je bijhoudt wat je gedaan hebt én wat je eet, kun je precies zien of het fitnessprogramma dat je volgt ook daadwerkelijk werkt. Eventueel kun je op basis van dit dagboek het trainings- of voedingsprogramma aanpassen om zo beter te kunnen afvallen en fitter te worden.

Het is heel belangrijk om goed te eten als je begint met fitness. Je bloedsuikerniveau moet op een constant niveau blijven om optimale prestaties te kunnen leveren in de sportschool. Om je bloedsuiker constant te houden moet je regelmatig eten, en daar hoort ook een goed ontbijt bij. Afvallen gaat dan ook zeker sneller.

Veelgemaakte fouten

Als je regelmatig naar de sportschool gaat, is dit extra belangrijk want naarmate je meer zweet, dien je ook meer water te drinken. Drink dan ook gerust 2 liter water per dag, want je verliest erg veel vocht tijdens de fitnessoefeningen in de sportschool.

Als je wilt afvallen is het belangrijk om voldoende proteïnen te eten. Als 25-30% van wat je eet bestaat uit proteïnen, dan geeft dat je metabolisme een boost van zo’n 80-100 calorieën. Bovendien eet je automatisch minder. Proteïnen zorgen voor een verzadigd gevoel en zorgen zo dat je minder snel trek krijgt.

Gebruik geen energiedrankjes. In werkelijkheid zijn dit gewoon frisdranken. Bij normale inspanning is water voldoende. Alleen bij zware en langdurige inspanningen zijn sportdranken echt nodig. Kies dan voor een sportdrank met niet meer dan 8 gram koolhydraten per 100 ml.

Stel je vraag

Heb je nog vragen over afvallen met fitness stel ze hieronder.

Afvallen met fitness delen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Meer Fitness doelen

Toes to bar
Upvit

Toes to bar: sterke core

Het is een intensieve beweging die kracht én flexibiliteit van je vraagt. Het werkt zo: je hangt aan een stang en gooit je benen in de lucht zodat je met je tenen de stang aantikt. Het is de koning van de leg raises.

Lees meer »
Conditie opbouwen > Voel je fit en gezond
Upvit

Conditie opbouwen: voel je fit

Het hebben van een goede conditie en het optimaliseren van jouw prestaties heeft te maken met je lichamelijke basiseigenschappen. Voor de beste prestatie is het belangrijk om een combinatie te vinden tussen deze basisprincipes van sporten.

Lees meer »

Meer fitness

VO2max bepalen
Upvit

VO2max meten: wat is jouw conditie?

VO2max staat voor maximale zuurstofopname. Het refereert naar de hoeveelheid zuurstof die je lichaam in een minuut kan gebruiken. Het is een maatstaf voor je uithoudingsvermogen en kan voorspellend zijn voor jouw potentie als duursporter.

Lees meer »

Geef een reactie