Advies

Op internet staat veel informatie, soms kan dat verwarrend zijn of niet helemaal gericht op jouw persoonlijke situatie. Iedere duursporter kan hier zijn vraag stellen aan de experts van Upvit. Bijvoorbeeld: hoe begin ik met hardlopen.

In de praktijk is de drempel om advies te vragen aan een expert net wat groter. Wij brengen graag de expert dichter bij duursporters, om diegene in beweging te houden en een verantwoorde manier van sporten voor iedereen mogelijk te maken.
JL profielfoto Mountainbike
Jan-Lammert
Sportcoach
Stel je vraag

Veelgestelde vragen over duursport

Hiernaast vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen op het gebied van conditie en uitrusting betreft fietsen, fitness en hardlopen.

Is een fietsmeting verstandig?
Ja! Wanneer je goed op je fiets zit, beleef je meer plezier aan je sport. Bij een goede fietsmeting kijkt de specialist onder andere naar je lichaamslengte en binnenbeenlengte. Op basis daarvan kan hij je zadelhoogte, stuurhoogte, stuurlengte, stuurbreedte en framehoogte bepalen. Je zult daardoor minder snel last krijgen van je rug en het fietsen langer vol kunnen houden.

Klikpedalen of niet?
Het grootste voordeel van een kliksysteem is de efficiëntere krachtoverbrenging. Doordat je met je schoen vastzit aan het pedaal kun je zowel omlaag als omhoog kracht leveren. Het grote nadeel is dat je vast zit aan je pedalen, en dat is wennen! Dit kan de eerste ritten problemen opleveren. Gelukkig is in- en uitklikken eenvoudig en went het snel. Laat je echter niets aanpraten. Kies de racefiets- of mountainbike pedalen waar jij je prettig bij voelt.

Wanneer moet ik eten en drinken?
Eet en drink zowel voor, tijdens als na de inspanning. Probeer elk kwartier tot 250 ml te drinken en eet elk uur iets om je koolhydraten en zouten op pijl te houden. Je kunt daarvoor sportrepen, fruit en gelletjes (vooral voor het laatste deel van de inspanning) gebruiken.

Dat hangt af van je trainingsdoelen. Wil je in de Alpen gaan fietsen of een tocht van meer dan 200 km maken? Dan kan een trainer je daar uitstekend bij helpen. Bovendien kan een trainer je fietstechniek verbeteren. Daar gaat niet alleen het fietsplezier van omhoog, de weg wordt er ook een stuk veiliger op.

Hoe vaak moet ik trainen om resultaat te zien?
Hoe vaker je traint, hoe meer resultaat je boekt. Het klinkt simpel en dat is het ook, áls je inderdaad op regelmatige basis sport. Als je 2 á 3 keer per week naar de sportschool gaat, boek je resultaat. Van onregelmatig sporten krijg je zelfs eerder last van spierpijn en vermoeidheid. 

Welke buikspieroefeningen moet ik doen voor een strakke buik?
Door je hele lichaam te trainen -en vooral de grote spiergroepen- neemt de hoeveelheid buikvet af. Maar je buikspieren zijn te klein om op zichzelf voor een platte buik te zorgen, dit gaat dus niet lukken door enkel sit ups te doen.

Hoe belangrijk is voeding voor het herstel?
Voeding is van vitaal belang voor een goede sportprestatie. En dan hebben we het niet alleen over voeding vlak voor, tijdens of direct na de training, maar over goede voeding over de hele dag. Voldoende koolhydraten en eiwitten zijn daarbij onmisbaar, maar ook de vetten moeten niet worden verwaarloosd.

Gaan intensieve krachttraining en cardio samen?
Wie conditietraining en krachttraining wil combineren om slanker-strakker-sterker te worden, die kan intensieve krachttraining en pittige cardio heel goed in één trainingsprogramma verenigen. Wie echt voor kracht en massa wil gaan, doet er goed aan niet daarnaast niet ook nog een intensief cardioprogramma af te werken.

Heb ik een hardloopschema nodig?
Doelen zijn belangrijk wanneer je traint, dus het kan helpen om een hardloopschema samen te stellen om de afstand of snelheid te vergroten. Hardlopers die een vaste afstand lopen om hun conditie op peil te houden, hebben niet per se een plan nodig.

Wat Is intervaltraining?
Intervaltraining houdt in dat je het intensiteitsniveau waarop je tijdens een trainingssessie werkt, afwisselt. Het kan bijvoorbeeld gaan om rennen met verschillende snelheden of het variëren van de helling in de loop van uw training.

Wat is pronatie?
Pronatie is de manier waarop jouw voet naar binnen kantelt terwijl deze de grond raakt. Dit absorbeert de schok en helpt om de beweging vooruit te duwen. Overmatige pronatie kan problemen met jouw lichaamshouding en pijn veroorzaken.

Heb ik speciale schoenen nodig voor een loopband?
De ondergrond van een loopband geeft minder mee dan wegen of gras, dus je wilt waarschijnlijk een zool met een betere demping om comfortabel te lopen tijdens jouw trainingssessie.

Zal hardlopen me helpen om fit te worden?
Hardlopen is een van de beste manieren om jouw conditie te verbeteren. Het is belangrijk om op te bouwen naar een niveau waar je prettig bij voelt.

Tips sportbegeleiding

Trainen is werken aan conditie en persoonlijke doelen

2.0 Vitaal

Runcoach
Altijd persoonlijke feedback van een runcoach die jou begeleidt tijdens het hele hardloopprogramma. Online via de app of in de trainingsruimte.

BikeShoe4u

Fietsmeting
Bij bikefitting zoeken we naar jouw ideale fietspositie. Bikeshoe4u maakt daarbij gebruik van de meest moderne technieken.

Leefstijlonline

Fitnesscoach
Het is mijn missie om zoveel mogelijk mensen een Fit en Energiek Leven te geven. Zodat ze het maximale uit zichzelf en het leven halen.

Stel je vraag

De experts van Upvit kunnen al jouw vragen rondom duursport beantwoorden.

Jan-Lammert

Jan-Lammert

Je kunt bij mij terecht met allerlei vragen op het gebied van training en uitrusting. Dan kan het gaan om wat de beste manier van trainen voor jou is, hoe je je doel kunt bereiken.

GRATIS LINK TOEVOEGEN